Fotografia otworkowa

Fotografia otworkowa – to jedna z ciekawszych technik fotograficznych zachęcam do przeczytania!

Najprostszy aparat otworkowy tzw. camera obscura można zrobić z pudełka obklejonego w środku czarnym papierem i z małym otworkiem z przodu, potrzebny jest również papier światłoczuły.

Fotografia-otworkowa

 

Zrobienie zdjęcia takim aparatem polega na odsłonięciu klapki zakrywającej otwór na wcześniej określony czas, a następnie wywołanie tego papieru światłoczułego w ciemni.         Im mniejszy otwór tym większa będzie ostrość zdjęcia, ale i mniejsza jasność. Polepszenie ostrości ograniczone jest falową naturą światła. Na ekranie pojawi się rozmycie obrazu wywołane interferencją światła, które ulegnie dyfrakcji obrazu na brzegach otworu, jeżeli średnica otworu jest porównywalna z długością fali świetlnej.

Lubietoto Chcesz zarobić kasę kliknij tu

Sposób obliczania optymalnej średnicy otworu określił Jozef Petzval. Wzór został rozwinięty przez Lorda Rayleigh i stosowany jest dotychczas:

2zdj

 

d – średnica otworu, f – ogniskowa (odległość od otworu do obrazu), λ – długość fali światła w metrach.

Przyp. http://pl.wikipedia.org/wiki/Fotografia_otworkowa

 Przykłady zdjęć:

zdj6          zdj5

zdj4          zdj3

Fotografia otworkowa to technika która ma nieograniczone możliwości, więc zachęcam wszystkich do własnych prób stworzenia niezwykłej fotografii otworkowej.